Mijn pas gekochte auto vertoont een gebrek, wat nu?

Stel, u heeft als particulier onlangs een auto (of motor, boot, caravan) gekocht bij een professionele verkoper zoals een autodealerbedrijf. Binnen korte tijd bemerkt u dat de auto een gebrek vertoont. Vermaat Advocaten uit Barendrecht stond de cliënt succesvol bij in deze zaak. Loopt u ook tegen een soortgelijk probleem aan? Lees hier wat u kunt doen.

De achtergrond van de wettelijke regeling

Als consument wordt u beschermd. De wet kent diverse bepalingen ter bescherming van de consument waarvan niet afgeweken kan worden.

Volgens de wet (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek) gaat het erom of de gekochte auto aan de overeenkomst beantwoordt. Dat betekent dat de auto moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u aan de auto mocht stellen. De auto moet in ieder geval voldoen aan de eisen van normaal gebruik. Wat u verder mag verwachten, hangt onder meer af van het soort auto, de koopprijs, het bouwjaar van de auto en het aantal gereden kilometers.

Als het gebrek aan de auto zich binnen zes maanden na het sluiten van de koopovereenkomst manifesteert, dan wordt vermoed dat het gebrek reeds aanwezig was bij het sluiten van de koopovereenkomst (artikel 7:18 lid 2 Burgerlijk Wetboek). De autodealer zal vervolgens moeten bewijzen dat het gebrek niet al aanwezig was bij het sluiten van de overeenkomst. Het moet dan wel gaan om een gebrek dat u niet kende bij het kopen van de auto.

Bij het kopen van de auto heeft u als consument een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u onderzoek moet doen naar de eigenschappen van de auto, bijvoorbeeld door het maken van een proefrit. Daartegenover staat dat de verkoper een mededelingsplicht heeft. De autodealer moet u dus de eigenschappen van de auto mededelen. Daarbij weegt de mededelingsplicht van een professionele autodealer zwaar. Een particulier heeft immers doorgaans weinig verstand van autotechniek.

Wat kunt u vorderen van de verkoper?

Als u een gebrek bemerkt aan uw pas gekochte auto, dan kunt u van de verkoper vorderen dat de verkoper het gebrek herstelt op kosten van de verkoper. Dat doet u door het sturen van een schriftelijke aanmaning. Zorgt de verkoper niet binnen een redelijke termijn voor herstel, dan kunt u het gebrek door een derde laten herstellen en de kosten op de verkoper verhalen. Ook zou u vervanging van de auto door een andere auto kunnen vorderen.

Biedt herstel of vervanging geen soelaas, dan kunt u de koopovereenkomst ontbinden, tenzij het een “klein” gebrek betreft. Als u de overeenkomst ontbindt, dan levert u de auto terug aan de autodealer en dient de autodealer u de koopprijs terug te betalen.

De praktijk

De wettelijke regeling is duidelijk. De praktijk is helaas weerbarstiger. Eén van onze advocaten heeft dat zelf ondervonden. Zij kocht een Renault Clio, een (zeer) jonge occasion. Met de wetenschap van de wettelijke regeling heeft zij een proefrit gemaakt. De auto leek in orde. De autodealer had ook geen andersluidende mededelingen gedaan. Na aflevering bleek de auto behept te zijn met een gebrek. Wanneer de motor van de auto goed warm is, resoneert de motor binnen een specifiek toerentalgebied. De resonantie is nogal hinderlijk. Na daartoe te zijn aangemaand heeft de autodealer in totaal vier dagen naar de auto gekeken. De autodealer kon het probleem niet oplossen en stelde dat er geen sprake was van een gebrek, maar van een  “producteigenschap”. Vervolgens ontstond een juridische discussie. Onze advocaat liet het er uiteraard niet bij zitten en startte een gerechtelijke procedure. De autodealer bleek pas bereid om de auto terug te nemen nadat de deurwaarder de dagvaarding aan de autodealer had uitgereikt én er een zitting bij de kantonrechter had plaats gevonden.

Heeft u onlangs een auto gekocht met een verborgen gebrek? En wordt u bij de autodealer van het kastje naar de muur gestuurd? Neem voor meer advies vrijblijvend contact op met Vermaat Advocaten. Wij helpen u graag op weg.

Actueel

VvE-besluiten: nietig of vernietigbaar?

Ons kantoor treedt regelmatig op in VvE-kwesties, zowel aan de zijde van het VvE-bestuur als aan de zijde van leden van de VvE. Een veelvuldig voorkomend discussiepunt is de vraag [...]
Lees verder

Mijn pas gekochte auto vertoont een gebrek, wat nu?

Stel, u heeft als particulier onlangs een auto (of motor, boot, caravan) gekocht bij een professionele verkoper zoals een autodealerbedrijf. Binnen korte tijd bemerkt u dat de auto een gebrek [...]
Lees verder

Zorgverzekeraar mag vermeende schadevergoeding niet verrekenen met door huisarts ingediende declaratie

De zaak Ons kantoor stond een huisarts bij die een geschil had met de zorgverzekeraar met wie hij een contract had gesloten voor door hem te verlenen gezondheidszorg aan patiënten. [...]
Lees verder